BERIKUT PERCAKAPAN JANJI PAKET PROYEK HINGGA PEMBAYARAN RATUSAN JUTA SEWA HOTEL PESTA PERNIKAHAN HILERRY

PortalBMR KOTAMOBAGU  – Dibalik pesta mengeh perkawinan Hilerry menyisihkan cerita peran seseorang yang diduga ikut terlibat membayar ratusan juta sewa penggunaan gedung hotel yang di pakai untuk pesta perkawinan Hilerry.

Keterlibatan seseorang hingga mengeluarkan biaya sewa hotel ratusan juta rupiah untuk pesta perkawinan Hilerry dikarenakan ada janji paket proyek sesuai rekaman yang  beredar di aplikasi Tik Tok, Instagram hinggs diterima redaksi PortalBMR.com.

Dimana, suara percakapan dalam rekaman itu diduga suara dari bapak ellly Lasut yang sedang melakukan percakapan dengan seseorang dan bertanya dengan suara nada kesal, kecewa, sedih dan marah.

Berikut rekanan percakapan diduga suara bapak elly lasut yang terdengar sedang berbicara sambil menyebut nama pato, “BUNUNG JO PA DIA”.

Elly : Pato, siapa itu yang ada kase pinjam doi itu yang ngoni pe maksut.,? Pato: itu hari dang. Elly: yang itu hari kapan, bilang yang itu dari jakarta,? nyanda ada.  Pato: tunggu pak nanti kita kase itu kwitansi supaya jelas dang . Elly: ioo, torang ndk pernah ada pake -pake kwitansi pato, cuma nyanda pernah ada itu kita bapinjam atau suruh kasih pinjam, siapa yang kase bapinjam ngoni musti kase jelas jangan kurang beking beking malo bagitu,?. Pato: soalnya bagini pak, dorang bilang so ada ganti paket toh. Elly: sumpah demi tuhan nyanda ada torang bapinjam begitu. Pato? Pato: noh lapor jo noh pa dorang. Elly: Ioo, mar kenapa ngoni aploud aploud bagitu kwa, ngana reken dari dulu kita kenal masa bagitu mo aploud aploud itu torang nyanda beking kapan torang ada bapinjam,?.

Pato: begini pak, torang ada ka talaud ba cek bilang so dapa ganti paket. elly; paket apa.? nyanda ada paket, kalu soal utang kong mo ganti deng paket nyanda ada itu kita user pa dorang, termasuk ngoni.! Pato: ioo kan so dapa tau to. Elly: apa…? nyanda ada, siapa yang janji paket pa orang, siapa,? jangan jaga bacerita begitu ehh, bahaya sekali bagitu-bagitu pato. Pato: kita nyanda mungkin badusta pa bapak, pemar ada bukti samua pak, kita kirim pa bapak. Ellly:  kuda Cuki pe bukti pato itu bilang, cukimai pebukti dari mana itu bilang. Pato: ohh ioo.

Elly: Pato, tunggu dulu kwa supaya ngana paham ini duduk persoalan jangan ngoni angka angka bagitu nyanda ada sama sekali, bilang pengusaha menado mana,? masa ngoni ini begitu, ngana ini kita pe orang dari lama kong ngoni nyanda mangarti, orang cuma mo beking malo, ngoni mo bekeng mati pa kita dengan itu bekeng bekeng malo deng torang nyanda beking.,?. Pato: dengar dulu, torang ada ka talaud dengar dulu supaya bapak mengarti, torang riki ada gade oto pak, karena torang cuma mo mancari disitu torang pe fie, dengar pak, torang so pigi gade oto kong so bacerita deng kristi, kristi bilang sudah to somo dapa proyek torang, jadi torang somo dapa vie, hari jumat dua minggu lalu.

Elly: kita ada baku janji apa deng kristi coba tanya,? Pato: dengar dulu pak torang so tunggu tunggu sampe skarang torang somo bakalae torang, gara gara dorang so tuduh so dapa proyek kong kita badiam. makanya di tim langsung ba kase panas, kita bilang ihh pemar, Elly:  nyanda ada proyek disana, kita so cek, ada ndk dia ada proyek disana, nyanda ada.? Pato: oh mo cilaka ni kristi kalu dia badusta. Elly: Bunung jo padia kalu bagitu kurang ngajar.

Pato: itu noh ndk mungkin kita mo badusta, torang somo bakalae, onal pe oto ada gade toh pak. Elly: heh pato, yang pasti ngana musti tau, nyanda pernah ada satu sekali pun torang ini ba pinjam atau baku kenal, sapa yang ngana petamang saraung yang ngana bilang itu hari,? nyanda pernah ada. Pato: jadi bagini pak, itu doi ada kase pa kristi, dengar pak kita ndk badusta, kristi ada baku dapa deng kita di talaud dia bilang kita so dari pa bapak, bapak so kase petunjuk, kita bilang butul so aman ini, kristi bilang sabar jo ngoni, kita bilang soalnya torang kamari lima orang ada gade oto.

Elly: nyanda ada proyek disana pato so lewat waktu. Pato: berarti itu dorang dorang, kita siap jadi saksi pak, berati caparuni dorang, sampe saat skarang blum blum dapa tu proyek, makanya dorang so bamarah sampe so ba aploud, kita ndk tanggung jawab deng dorang ba aploud, itu ngoni pe urusan. Elly: masa mo baku bekeng malo bagitu itu torang nyanda bekeng, kalu kristi itu ada baku utang itu deng sapa kita nintau pato. Kita so telfon pa kristi kita tanya ada bicara apa ngana, kita nintau motanya pa sapa, masa ngoni begttu tega bekeng malo pa torang dengan cara yang torang ndk bekeng. Itu hilerry itu ssmpe dia histeris, masa ngoni mo beking bagitu, torang ndk pernah pinjam apa-apa. masa ngoni, ngoni keterlaluan, bilang kwa pa tamang-tamang itu kalu ba butul kita buka diri sekali, mo minta berapa kita mo bayar kalu butul utang bagitu, nyanda ada ini, kita lagi bingung mo tanya pa sapa ini.

Pato: Pak kita ambe itu kwitansi supaya jelas to pak booeh kita kirim pa bapak skarang itu kwitansi hilerry ada ambe  Elly: Sapa da ambe. ? Pato: Hilerry pak, bagini depe cerita, itu di hotel waktu hilerry ada kaweng itu belum bayar kong dia suru pa kristi ambe, kristi yang bilang ini pak bukang kita yang karang karang, gila kita kalu karang karang, kong kristi ambe pa yopi saraung dengan iming iming mo kase proyek jadi yopi kase, setelah so anu itu proyek, kala itu proyek. makanya yopi tanya tanya pa kristi, kristi malo. Elly: kong apa kasiang hubungan deng hilerry dang, apa dang,?.

Pato: itu doi yang mo bayar di hotel pernikahan, itu masih tagantong, masih ada berapa ratus juta itu. Elly: itu torang ada kase pa hesti, torang nyanda baku kenal dengan siapa pun. Ngana pikir, masa kita mo kase kaweng anak kong kita mo ba utang pa ngoni, ohh demi tuhan nimau sama sekali kita pato. Pato: makanya itu jadi tanda tanya, kita kan so bilang pa bapak itu hari, kalu ndk lapor jo pa dorang kalu dorang bekeng isu-isu bagini pak  Elly: kong sapa yang kita mo lapor, kita mo lapor pa ngana,? karena samua dari pa ngana ini info,?.

Pato: boleh no nanti kita yang bicara pak, nanti kita bilang padorang, kita suru gate pa dorang samua boleh pak. Elly: ohh begitu. Pato: ioo, jadi bapak somo lapor pa kita, jadi mana itu bukti bukti samua, cuma ada bukti kwa pak, terserah noh pa bapak. Elly: nyanda soal itu bukti, terserah pa ngoni kita nimau, yang pasti pato, hilerry ato kita nyanda pernah terima doi pa dorang, kita dengar begitu kita rasa muntah pato, kita rasa muntah. Pato: ioo bapak tunggu dang kita kase pasti kita telfon pa bos skarang neh kong kita mo minta itu bukti. Elly: ngana ambe itu bukti. Kalu dia kase pa kristi kiyapa ngoni mo baku anu deng kita dang,, ada apa,? Pato: menurut kristi bapak mo ganti itu dana itu, ini menurut krsti ee, ada chetingan samua. Elly: itu depe urusan ada urusan apa deng kita,? ngoni mo tuduh kita ada ambe doi pa kristi bagitu,?.

Pato: jadi begini pak, bukang pa bapak, jadi dengan adanya so heboh bagini. Jadi bapak ada kase paket kata pa yang itu punya doi. Elly: kase apa kase apa,?. Pato: kase paket. Elly: paket apa, nyanda ada paket disana pato. Pato: so ada ini dia ada cheting cheting, gaga ini kalu memang dorang mo anu torang mo angka ini masalah ini supaya tobat dorang. Elly: justru itu pato kita bilang, ngan ini kita pe orang kita jelaskan butul butul kita pe teman kita jelaskan butul butul pa ngana, bahwa torang ndk pernah minta doi pa kristi, odohh beking malo, ngana mo pikir kita ada minta doi pa dia  ohh bin”tang, bajingan dari mana dia.

Pato: eh pak, bukang bapak yang minta doi, hilerry yang suru kata, tungu ka kita ambe itu bukti. Elly: heh pato, samua itu doi yang torang ada kse pa hesti dia so bayarkan dii apa depe nama,? Pato: hotel. Elly: nyanda perna torang ada suru pinjam pa sap sapa, demi tuhan pato. Pato: mo cilaka ini kris. Elly: ngan jangan sembarang begitu, jangan sembarang mo kait kaitkan deng torang ini soal politik biar jo ngoni mo bekeng ancor pa torang, mar bekeng ancor yang butul punya, jangan mo tagate pa ngana deng keluarga deng ngana pe tamang tamang pe keluarga itu masa begitu.

Pato: oke oke pak kita kase tunjung. Elly: ngoni ba fitnah skali itu. Pato: torang bukang ba fitnah pak, kita so jelaskan tadi to pak, torang pekerja cuma mo batagi. Elly: noh ngoni ba tagih pa deoe orang orang, ngoni mo tagih pa kita,? Ngoni mo tagih pa hilerry,? Nyanda pernah ada hilerry ba suru ba pinjam , sedangkan proyek nyanda ada itu kristi pegang, kita kalu soal bagitu bagitu pato, soal itu proyek proyek samua itu skarang bebas, nyanda pernah ada itu torang menentukan kasana kamari nyanda bisa pato. Pato:io io ndk lama tunggu ee kita kase kabar ndk lama nanti kita telpon neeh kita telpon ulang pak. Elly: oke.io.io

Suara rekaman yang diduga elly Lasut. Rabu, 24 Januari 2024 awak media PortalBMR.com menghubungi elly lasut melalu telfon dan membenarkan itu rekaman percakapannya.

“ia benar itu rekaman pembicaraan saya,” singkat elly lasut kepada awak media. Selanjutnya melanjutkan pembicaraan.

Jumat, 26 Januari 2024 Pato sebagaiman yang tersebut dalam rekaman ketika dihubungi media juga menyampaikan benar rekaman tersebut.

“itu rekaman memang benar, deng samua bukti – bukti ada, kita so sampaikan pa dia lapor jo, tapi kita bilang ndk bekeng malo pa bapak pe diri,,? Kalau memang tidak benar, Kenapa bapak diam-diam bayar itu panjar Rp 650 juta, depe sisa mo ganti deng proyek tahun ini. Banyak bukti -bukti, termasuk bukti ancaman ke saya yang mengatakan dalam 10 menit kita akan hilang, kita tidak akan takut dengan ancama begitu, ini kebenaran Ucap Pato kepada media.

Padahal saat itu kita sedang berkomunikasi dengan Helerry baik baik, tiba tiba sudah bukan lagi helerry yang bercerita dan mengeluarkan nada ancaman. ada buktinya Tambahnya.

Penulis : Rusli Abdjul

 

Check Also

DISHUB BERSAMA TURJAWALI SAT LANTAS POLRES KOTAMOBAGU GELAR PERTIBAN PARKIR LIAR

PortslBMR KOTAMOBAGU – Kerap dikeluhkan oleh para sopir angkutan, personil Satuan Lalu Lintas (Satlantas) dan …